Zilver week: Sasaguri

Mijn laatste week bij GenkiJAcs (eind augustus) was geen studie week omdat het Zilverweek was. Een week waar Japanners een aantal dagen na elkaar vakantie hebben (Dat komt niet zo vaak voor in Japan) GenkiJacs besloot dit te vieren door een tweedaagse uitstap te organiseren naar Sasaguri. Hier is mijn laat en kort verslag van mijn Zilver week: Sasaguri.

Zilver week

Twee dagen voelen meer aan als een dag

Het was een tweedaagse trip maar omdat we pas om op de middag vertrokken en we de volgende dag terugkwamen rond de middag voelde deze uitstap meer aan als een dagtrip.

De eerste dag

Aankomen bij de ryōkan

Zilver weekNa een kort ritje van een uur waren we aangekomen bij de ryōkan (een Japanse stijl van hostel) Het hostel was al een beetje afgeleefd, maar het had nog steeds zijn Japanse charme. Nadat we onze tassen in onze kamer hadden gezet hadden we een eventjes tijd om de omgeving te ontdekken. Er was niet zoveel te zien, buiten de vele kleine ‘tempeltjes’ die je overal tegenkwam

Zilver weekZilver week

Sosho tempel

Zilver weekZilver weekAl snel  vertrokken we terug en gingen we naar Sosho tempel. Hier werden we uitgedaagd om een boeddhistisch sutras te schrijven. Voor sommige mensen was dit een echte uitdaging omdat ze nog maar pas gestart waren met het leren van het Japans. Maar na twee uur had iedereen zijn sutras neergepend en keerden we terug naar het hostel.

ZIlver weekZilver week

Avondeten en een bad

Zilver weekHet eten was al geserveerd toen we terugkwamen van de tempel. Het was avondeten in een echt traditionele Japanse stijl. Ondertussen was onze kamer omgetoverd van een ontspannings-kamer naar een slaapkamer. De futons waren uitgespreid en voor iedereen was er slaapkledij klaargelegd. Maar eerst moesten we nog een bad nemen. En dit was natuurlijk in echte Japanse stijl, samen. In het begin was iedereen een beetje ongemakkelijk maar hier hadden  we ons al snel over heen gezet.

De tweede dag

Opstaan om ….

Op de tweede dag moesten we om 5.30 opstaan. Dit was voor sommige niet zo gemakkelijk. Maar een uurtje later was iedereen klaar en konden we uit checken.

Terug naar Sosho tempel

We keerden terug naar Sosho tempel voor een sessie Zazen (een vorm van meditatie). Maar voor we hiermee konden starten moest de priester van de tempel zijn dagelijkse ochtend douch nemen. Dit dagelijks ritueel zorgt voor een propere ziel en lichaam. Een van de studenten besloot te participeren in dit ritueel.

Zilver week

De meditatie was het reciteren van sutras. Iedereen mocht een lichaamshouding aannemen waar hij zich het meest kon in ontspannen. Het was zo ontspannend dat ik bijna in slaap ben was gevallen.

Tijd om te kuisen

Zilver weekNa de meditatie begon onze laatste opdracht. We moesten de tempel kuisen. Iedereen nam een bezem en begon er aan. Met zoveel handen duurde het natuurlijk niet lang voor we klaar waren.

Nog een aantal foto’s van de tempel

Zen cuisine

Als tegen van appreciatie werden we beloond met een zen cuisine-styled middagmaal. Ik wist niet wat ik kon verwachten, maar het was niet mijn ding. Het was een heel simpele maaltijd. Een soort curry saus met worteltjes en aardappelen samen met brood.

Nazoin tempel

Zilver weekZilver weekOmdat het naar huis gaan zo vlot verliep hadden we wat extra tijd. Onze gids besloot een tussenstop te maken bij Nazoin tempel. Een verborgen plekje dat je echt moet bezoeken wanneer je aan het rondreizen bent in Kyuushu. Als je het pad van de tempel volgt ontdekt je bovenaan de berg het grootste bronzen boeddha standbeeld in de wereld; een liggende boeddha, Hij is 41 meter lang, 11 meter hoog en weegt een indrukwekkende 300 ton.

Zilver weekMaar er meer te zien dan de boeddha alleen. Op je weg naar het standbeeld passeer je vele verschillende beeldje in verschillende stijlen,  kleine tempeltje en zoveel meer. Als je geluk hebt en er zijn weinig toeristen dan heb je het gevoel alsof je een droomwereld betreedt.

Zilver weekZilver week

Was het leuk, ZIlver week?

Deze uitstap was een leuke ervaring. Maar ik vond het een beetje kort. Ik ben echt blij dat ik deze nieuwe plakken heb kunnen ontdekken. Waarschijnlijk was mij dit anders nooit gelukt. Het was een echt Japanse ervaring voor mijn eerste Zilver week.

Heb je zelf al ooit eens zo een unieke ervaring meegemaakt? Het je ooit zo een groot boeddha standbeeld tegengekomen? Laat het me weten. Heb je opmerkingen, suggesties of vragen dan kan je ze altijd in de ‘comments section’ plaatsen, of op mijn facebookpagina,  google+ pagina of via Twitter.

Een reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.